Du som utför och säljer tjänster inom Reparation, Ombyggnad eller Tillbyggnad (ROT) till en privatperson kan använda dig av rotavdrag.
Rotavdrag kan oftast användas om du utför en tjänst som förbättrar kundens bostad.
Vilka regler gäller?
För att använda skatteavdraget ställs krav från Skatteverket både på dig som företag och privatpersonen som är köpare av tjänsterna.
-
30% av arbetskostnaden kan dras som rotavdrag
-
50 000 kr per person och år i rotavdrag
-
Rot- och rutavdrag räknas ihop och kan vara max 75 000 kr per person och år
-
Typ av rotarbete anges på fakturan
-
Restid, materialkostnader och arbete som inte avser rotavdrag ska även anges på fakturan
Hur får jag rotavdraget från Skatteverket?
Ansökan om utbetalning görs direkt i fakturaprogrammet genom att exportera en HUS-fil för de fakturor som ni ansöker för. HUS-filen skickar ni sedan in till Skatteverkets e-tjänst.
Att exportera en HUS-fil för ansökan är enkelt i fakturaprogrammet. Du kryssar i de fakturor ansökan gäller för och klickar på knappen Skapa ansökan.
Läs mer om reglerna hos Skatteverket
Vad är rotavdrag?
Rotavdrag förklarat
1. Skapa en rot- eller en rut-faktura
Skatteavdraget beräknas automatiskt. Fakturan följer Skatteverkets regler.
2. Pricka av kundens inbetalning
Du prickar av inbetalningen mot fakturan i fakturaprogrammet.
3. Ansök om utbetalning från Skatteverket
Kryssa i de fakturor ansökan gäller och skapa ansökansfilen. Ladda sedan upp filen till Skatteverkets e-tjänst för att begära utbetalning.
Använd rot- och rutavdrag i BillingPoint
Snabbguide
Nej, att skapa fakturor med rotavdrag eller rutavdrag ingår i fakturaprogrammet utan extra kostnad. Ingen avgift tillkommer.
Du kan även skapa en HUS-fil för utbetalning av Skatteverket utan avgift.
Ja, du exporterar enkelt en HUS-fil i BillingPoint för de fakturor du vill få utbetalning för.
Filen laddar du sedan upp till Skatteverkets e-tjänst för utbetalning av rut- och rotavdrag när du gör ansökan. Du kan ansöka om utbetalning för upp till 100 fakturor åt gången.
BillingPoint gör det enkelt för dig att skapa giltig faktura med rotavdrag eller rutavdrag med de uppgifter som krävs av Skatteverket.
Följande uppgifter krävs på en rot- eller rutfaktura, och fakturaprogrammet hjälper dig ange dessa korrekt.-
Vem som har utfört arbetet visas på fakturan.
-
Uppgift om att utföraren är F-skatt.
-
Kundens personnummer.
-
Vilken typ av arbete som har utfört.
-
Var arbetet är utfört och under vilken tidsperiod.
-
När arbetet avser rotarbete visas fastighetsbeteckning eller bostadsrättsföreningens organisationsnummer och dess lägenhetsnummer på fakturan.
-
Fördelning av kostnaden på arbete respektive material och övriga kostnader (exempelvis maskinkostnad, resekostnad, transportkostnad och lagerplock) anges per fakturarad.
-
Fakturans totala belopp exklusive och inklusive moms och momsens storlek och procentsats räknas ut automatiskt och visas på fakturan.
-
Skattereduktionens storlek räknas ut automatisk och visas på fakturan.
-
ROT är en förkortning av termerna Reparation, Ombyggnad och Tillbyggnad och för att kunna använda rotavdraget på en faktura behöver arbetet som utförs vara inom bygg, el, glas och plåt, gräv- och markarbete, murning och sotning, målning och tapetsering, rengöring och underhåll, VVS - värme eller ventilation och sanitet, reparation och underhåll. För exakt vilka arbetsmoment ingår i respektive arbetskategori och ger rätt för rotavdrag, besök Skatteverket via länken ovan.
I fakturaprogrammet kryssar du i per fakturarad om arbetet är rotavdragsberättigat och väljer sedan den kategori arbetet ligger inom. Denna information följer sedan med i HUS-filen som skapas när du gör en ansökan om rotavdrag till Skatteverket i BillingPoint.
RUT är en förkortning av termerna Rengöring, Underhåll och Tvätt och för att kunna använda rutavdraget på en faktura behöver arbetet som utförs vara inom barnpassning, data- och IT-tjänster, flyttjänster, kläd- och textilvård, personlig hjälp&omsorg, reparation av vitvaror, snöskottning, städning eller trädgårdsarbete. För exakt vilka arbetsmoment ingår i respektive arbetskategori och ger rätt för rutavdrag, besök Skatteverket via länken ovan.
I fakturaprogrammet kryssar du i per fakturarad om arbetet är rutavdragsberättigat och väljer sedan den kategori arbetet ligger inom. Denna information följer sedan med i HUS-filen som skapas när du gör en ansökan om rutavdrag till Skatteverket i BillingPoint.
Endast privatpersoner kan använda sig av rot- och rutavdraget och personen som köper tjänsten måste äga den fastighet eller lägenhet där arbetet utförs. Fritidshus ingår som giltiga fastigheter som rotavdrag eller rotavdrag kan nyttjas för.
Personen som köper tjänsten måste vara bosatt och betala skatt i Sverige för minst 90% av sina inkomster. Köparen får inte vara närstående till dig som säljer tjänsten och behöver betala själv för arbetet som utförs.
Endast din kund kan se hur mycket avdrag som han eller hon har kvar att utnyttja för året. Skatteverket har en e-tjänst som kunden kan se kvarvarande belopp samt även få en PDF skickad till sig som han eller hon kan ge till dig.
Beloppet för rot- och rutavdrag räknas ihop och kan max uppgå till 75 000 kr per år och person. Avdraget räknas per kalenderår från 1:a januari till 31:a december.
Vanliga frågor
Skapa obegränsat med fakturor som du kan ändra i efterhand.
Skicka fakturan till kund med e-post, spara som PDF eller skriv ut till skrivare.Skapa obegränsat med kontantkvitton för kunder som betalar kontant, med kort eller Swish. Slipp Skatteverkets krav på kassaregister med denna smidiga funktion.
Lägg till egen bild som logotyp på fakturor eller kvitton. Har du ingen logotyp visas ditt företagsnamn.
Skapa obegränsat med kunder i det inbyggda kundregistret.
Har du kunder sen tidigare hjälper vi dig importera dem i fakturaprogrammet.Lägg in återkommande fakturarader som artiklar för snabbare fakturering. Du använder enkelt en artikel på en fakturarad. skriv bara artikelnamnet så förifylls raden med artiklens uppgifter.
Har du artiklar från ett annat program hälper vi dig importera dem till fakturaprogrammet.
Du kan ange enhet (st, km, tim) för varje faktura- och kvittorad och även skapa egna enheter i fakturaprogrammet.
Du kan lägga till ett extrafält till din faktura. Bra för att märka upp fakturan mot kund med exempelvis projektnamn eller ordernummer.
Skicka fakturor och kvitton med e-post direkt till kunden med professionellt designade e-postmallar.
Spara dina fakturor, kvitton och rapporter som PDF-filer. Perfekt om du exempelvis behöver arkivera fakturan utanför fakturaprogrammet.
Förhandsgranska och skriv ut fakturor, kvitton och rapporter till din skrivare.
Ange en rabattprocent per fakturarad eller ställ in standardrabatt för en kund. Standardrabatten läggs på automatiskt på fakturan för kunden.
Se endast de momssatser du använder i fakturaprogrammet i den ordning du oftast använder dem. Detta reducerar informationsmängden du behöver ta in och spar energi i arbetsprocessen.
Fakturaprogrammet har stöd för att hantera omvänd skatteskyldighet såsom byggmoms inom Sverige eller omvänd skatteskyldighet vid fakturering av kunder i andra EU-länder.
Fullt stöd att skapa fakturor med rotavdrag och rutavdrag. HUS-fakturor som skapas i fakturaprogrammet följer alla regler och avdraget räknas ut automatiskt.
När kunden betalt fakturan ansöker du om utbetalning från Skatteverket i programmet med ett klick.Ansök om utbetalning av rutavdrag eller rotavdrag direkt i fakturaprogrammet. Du skapar en HUS-fil för de fakturor som ska ansökas för och skickar in den via Skatteverkets e-tjänst.
Ta hjälp av försäljningsrapporterna i fakturaprogrammet för att få full koll på din försäljning. Se diagram för försäljning per månad, kund och artikel och jämför med året innan.
Förenkla bokföringen av fakturahändelser med bokföringsrapporten i fakturaprogrammet.
Du slipper skriva ut fakturakopior som underlag och minskar bokföringskostnaderna.
Skriv ut rapporten i slutet av varje månad och skicka till din revisor eller bokföringsansvarig.
Hitta fakturor för kunder som missat betala i tid och påminn dem. Fakturaprogrammet ger en bra översikt av förfallna fakturor och antal skickade påminnelser.
Skicka inbyggda påminnelsemallar med färdiga texter för första, andra, tredje påminnelsen samt en inkassonotifiering för fakturan som skickas till inkasso. En påminnelseavgift kan automatiskt läggas till fakturan vid valfri påminnelse.
Lista alla obetalda fakturor och pricka av dem mot inbetalningar från Internetbanken med ett klick.
Kreditera fakturor och kontantkvitton med ett klick samt se dem i en enkel översiktsbild.
Ange ert Swishnummer i fakturaprogrammet som betalsätt så visas en QR-kod för Swishbetalning på fakturan. Kunden läser av QR-koden med Swishappen och får automatiskt upp fakturans belopp och referensnummer.
Signering sker med mobilt BankID via Swish.
Det är viktigt att dina fakturor och kvitton kommer fram till kunden. Därför har vi investerat i ett marknadeledande system för att spåra leveransen av de fakturor och kvitton som du skickar via e-post i fakturaprogrammet.
När fakturan eller kvittot levererats tills kundens e-post syns det direkt i översikten. Om leveransen misslyckas syns även det och du meddelas även per e-post.
Då BillingPoint är ett molnbaserat fakturaprogram så sköter vi uppdateringarna. Fakturaprogrammet är alltid uppdaterat till senaste versionen.
Alla funktioner i faktureringsprogrammet
Du som företagare som utför tjänster inom Rengöring, Underhåll eller Tvätt (RUT) till en privatperson kan använda dig av rutavdrag.
Rutavdrag kan oftast användas om du utför hushållsnära tjänster såsom exempelvis städning, trädgårdsarbete eller flytttjänster.
Vilka regler gäller?
För att använda skatteavdraget ställs krav från Skatteverket både på dig som företag och privatpersonen som är köpare av tjänsterna.
-
50% av arbetskostnaden kan dras som rutavdrag
-
75 000 kr per person och år i rutavdrag
-
Rut- och rotavdrag räknas ihop och kan uppgå till max 75 000 kr per person och år
-
Typ av rutarbete ska anges på fakturan
-
Restid, materialkostnader och arbete som inte avser rutavdrag även anges på fakturan
Hur får jag rutavdraget från Skatteverket?
Ansökan om utbetalning görs direkt i fakturaprogrammet genom att exportera en HUS-fil för de fakturor som ni ansöker för. HUS-filen skickar ni sedan in till Skatteverkets e-tjänst.
Att exportera en HUS-fil för ansökan är enkelt i fakturaprogrammet. Du kryssar i de fakturor ansökan gäller för och klickar på knappen Skapa ansökan.
Läs mer om reglerna hos Skatteverket